Välkommen till mig Elisabeth Ahlmark Gester och till mitt Galleri Konstifikt

I den här bloggen visar jag bilder på min konst och berättar lite om vem jag är

Under fliken Etiketter som finns i vänsterspalten hittar du lite av det som finns i bloggen plus mitt Galleri.

Vill du komma direkt till galleriet klickar du HÄR



söndag 2 mars 2014

GLÄDJE, SORG, KONST, MUSIK och EN MASSA BLOD !!!!

En månad går fort och det är inte längesedan vi firade Alice Babs 90 årsdag .... och nu helt plötsligt finns hon inte längre , Alice har liksom alltid funnits sedan man var barn.
- Att livet skulle se till att man fick lära känna henne en smula är ju en enorm bonus .
Hon kommer att finnas i mitt och Elisabeths hjärta för evigt och det är bara att titta på foton och se hennes små meddelanden för att en massa glada minnen ska dyka upp.
Tack för att Du fanns !

fr vänster Elisabeth Katz, Jag, Nils Ivar, Tetti Ohberg och Alice.....åh, dessa legendarer på solkusten.

Den 1:a februari hade vi ett bejublat finbesök av Konstnären , kompositören , poeten TED STRÖM med sönerna Albin och Johan i Trosa kvarn, det är så härligt när publiken och artisterna har lika roligt och trevligt såväl i salong som på scen.

Johan, Ted och Albin Ström

- Jag hann hem och sova innan det var dags igen ... På söndagen bar det iväg upp till Pensionärernas hus.
Där min gamla kompis Ingrid Brandin hade vernissage på akvareller , keramik , läckra muddar, se itrosa.se 



.. och inte nog med lite gott att dricka och stoppa i mun blev det musikunderhållning med TRUESAX vår saxofonkvartett ... Ingrid , Eva , Eva och då vår egen Ingrid , hon har många strängar på sin lyra !!!

Söndagen därpå bar det av till Stockholm och stadsteatern för Sweeney Todd en riktigt otäck historia ..........
Speciellt spännande och kul då rollen gjordes av “ vår egen “ Niklas Andersson, - han var obehaglig, läskig ... farlig ..ja riktigt “ svinig “ -en riktig djävul.... fast han sjöng som en Gud!

Satt i början och hörde inne i skallen ett gammalt skillingtryck “ Har ni hört den förfärliga händelsen den e sann för den hände just nu “ .. fast här gick det åt mer blod och fler fick sätta livet till än en president. – Vanna Rosenberg måste bara nämnas , superbra men hon bor tyvärr inte i vår kommun.
under föreställningen såg han inte ut så här ... vi hade denna snygging på scen under vårt Kulturfnatt i september.

Efter denna dramatiska, blodiga uppsättning blev det kaffe med dopp på Kristinehofs Malmgård , en skön avkoppling i 1700tals miljö .
( fast senast jag var där så var det på maskeradbal ..) så även där en anknytning till mord , KUNGAMORD 
Avslutningsvis blev det THAI –mat , garanterat utan rött kött .


Ninni Schulman

Den 11 .e februari berättade Ninni Schulman om sitt liv och sitt skrivande ... även där lite mord på gång . Kvällen var trevlig och kaffet gott , vi gladde oss åt att flera hade släppt OS-tv:n för en stund.

- Den 14:e var det stor uppslutning i Trosa kyrka på alla hjärtans dag ....


Tio kärlekslåtar framförda av 5 solister och därefter röstning om den bästa genom tiderna.
Under rösträkningen i sakristian ( säkrare än telefonröstning ) framträdde duon Broken Door till publikens jubel , de har bl.a gjort OS –låten till våra curlinglag och det gick ju –bra Silver och brons , jo jag tackar.

Hur gick det då i vår tävling ... segrare : “ I Will Always Love You” framförd av Frida Kollberg vann en jordskredsseger och fick stående ovationer .. LÄNK TILL ÖSP

Så kom då Helena Brodin till Navet , vårt bibliotek i Vagnhärad och berättade om Sven Delblancs kvinnoskildringar .
- Framför allt ur Hedebyborna- sviten där hon gjorde Signe i TV-versionen.
- Trevligt att vi även hade besök av Anna Bromee som under 2 år gjorde Signe nere på Stadshotellet ( i folkmun “ stattsteatern ) i teatervarianten.



Bilder från, och länk till itrosa.se

- flera filmer har jag hunnit med och the Butler var fantastisk ..
.... Mellan varven försöker jag att hålla i pensel , klister , nål och tråd och har hunnit knåpa ihop en tavla till katalogen för KONSTTRIANGELN som går av stapeln för andra gången i år.
- bäst att vara laddad om det blir folkvandring i år också .....


- Snipp snapp snut ... så var den månaden slut ...


- Inleder Mars med att dra till grannen Gnesta för att se deras revy i kväll.........
Ser fram emot Trosabygdens kulturråds evenemang lite längre fram ......


.. .. i morgon skall jag delta i en “ AHA- gudstjänt i Trosa stads kyrka.


“ hur nitar triggar “ ..... lite osäker på vad jag kan bidra med .... men har man sagt ja så får man stå för det , - gör jag bort mig i morgon och åker på nit så får väl framtiden utvisa vad det kan “ trigga “ mig till .............. eftersom det är i kyrkan säger jag bara ... “ Herre Gud “ !!!!!!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar