Välkommen till mig Elisabeth Ahlmark Gester och till mitt Galleri Konstifikt

I den här bloggen visar jag bilder på min konst och berättar lite om vem jag är

Under fliken Etiketter som finns i vänsterspalten hittar du lite av det som finns i bloggen plus mitt Galleri.

Vill du komma direkt till galleriet klickar du HÄR



söndag 8 februari 2015

Vem är världens sämsta bloggare …. ????

Enligt min bedömning är det jag …
Egentligen skulle jag haft en hemsida men det kändes opersonligt
Eftersom firman är jag och det är jag som är firman .
- Så nu sitter jag här med lång näsa och försöker minnas vad jag skulle ja skrivit om redan i början av året. GOD fortsättning på 2015 förresten.
Galleri Konstifikt är inte bara ett namn - det är varudeklaration också…
Året som gick innehöll flera höjdpunkter som KonstTriangeln 2014 för andra året i rad då hela stan och hitresta var på fötter . I juli hade jag utställning på Orangeriet ute på Tullgarn tillsammans med Monica Bergfeldt och Irene Englund – ” Rokokonst” . – sommaren var varm och temperaturen i växthuset ännu varmare … vi förvånades över att så många orkade ut till oss … och ännu mer över köpglädjen , kanske våra gäster hade värmeslag.




foto: Folke Bagger

- Så till det största .. i September tilldelades jag Trosa kommuns Kulturpris, kände mig mycket hedrad när jag fick ta emot diplom av Lena Isoz , kulturnämndens ordförande på självaste Kulturfnatt i Vagnhärad , ett program där jag var konferenciär och på sätt och vis fick presentera mig själv …. Underliga är de uppgifter man ställs inför.

foto: Irene Englund

- Dagen var lång och trevlig med mycket lokal underhållnig som också är tanken bakom ” fnattet ” att föreningarna i kommunen får visa upp sin verksamhet och bjuda upp till fest. Från början hette det Kulturnatt men då vi lägger av vid 22-.tiden kändes det inte riktigt bra , så med glädjefatt i tankarna kokades namnet ihop och betyder väl allmän glädjefest !
-Trosabygdens kulturråd har också varit i farten under hösten , vad sägs om ” stolta skammen ” teaterstycke av och med Vibeke Nielsen Håkan Hagegård , Marie Bergman , Stockholms Stompers och inte minst Raskens – vi går åt vilket håll vi vill –med 123 Schtunk tillsammans med Trosa Riksteaterförening .

foto: Carola Öberg

På bibblan i Trosa och i Vagnhärad har vi mött två fantasiska författare Lena Sundström och Bea UUsma.
- så har det hänt en del på fritiden , vår härliga Dagfilmsstudio har visat en stor mängd filmer . massor av teater har jag sett , konserter har jag hört men operan Xerxes ute på Artipelag tog nog priset i fråga om allt --- scenlösning , orkester , musik för att inte tala om de som stod , dansade och sjöng på scen .OBETALBART !!
-Jul och nyår har firats i hemmets lugna vrå ( nåja) med barn och barnbarn och vänner.
- Och pang bara sådär var det dags för nya uppdrag. Midvinterblot den 10 januari , mitt i stormen Egon hamnade vi , förmodligen i dess öga eftersom det klockan 18.oo var vindstilla och stjärnklart. Under det värsta snöfallet trodde vi inte det skulle komma någon publik alls men som små och stora tomtar dök det upp påpälsade människor ur varenda buske. Kändes roligt för oss alla och inte minst för Aradis vår forn och medeltidsförening som stod som initiativtagare i år också. Förra året ställde vi in p g a snöbrist och för två år sedan körde vi i 23 minusgrader .. lite vikingablod flyter väl än i våra ådror ……

bild lånad från ösp, se länk nedan


- Innan blotet hade det jobbats en del med rekvisita i slott och koja , Freja skulle ha en katt och Idun en skål med guldäpplen och alla medverkande har dragit sina strån till stacken …

foto: Anette Färjare

- Efter gycklargruppen Kålrots eldshow smakade grillad korv och varm saft alldeles extra gott . Då det under kvällen började tina så föll stora sjok med blötsnö ner från trädet Yggdrasil ner på våra ryggar där vi tre Nornor satt vid livets brunn . Jag var kall inpå bara benen och frös i en hel vecka … …. vad gör man inte för konsten …. hå, hå jaja.

foto: Turid Arvidsson

- Ett besök av Anneli Jordahl på litterärt cafe’ på Navet i Vagnhärad var ett trevligt avbrott i allt snöande och som sista utsålda höjdpunkt för Januari så kom ”vår egen Anna Bromee ” ( hon är adopterad sedan sin tid som Signe i Hedebyborna.. liksom Vibeke Nielsen ,allas vår baronessa .. vi är en EKO- kommun så vi återanvänder med glädje duktiga aktörer )

"Återträffen" på statt HEDEBYBORNA...
Signe, Agda, Selma och Märta
foto: Sill Zelim



Anna bjöd på ” Du får allt som är jag ” ett program om Edith Piafs sista tid i livet med den stora kärleken inför en fullsatt salong, samma dag släpptes även Annas Cd där hon sjunger duett med Babben Larsson , Gladys del Pilar , Kajsa Ernst så det blev releasefest också . Hej och hå vilken kväll.
- mera väntar …. 20 februari kommer Lasse Zakrisson med prat och film om Alice Babs


Niklas Andersson tar oss med till” Musikalens värld” den 13 mars och i April kör vi ihop med Trosabygdens riksteaterförening feelgood-teater med Ulf Dohlsten och Ola Heden .. och så toppar vi med Herman Lindkvist den 24 April …. Enligt tradition blir det också Vårsalong på Baderskan under Kristi himmelsfärdshelgen på Trosa stadshotell så klart -och sedan är sommaren nästan här …………..
Innan dess skall jag hinna med Trosas egen konstrunda i påsk Konsttriangeln 2015 för tredje året i rad .
- Nu gäller det att stå på benen i halkan och hålla sig frisk … för inget av allt det här vill jag missa.......

Undrar hur mycket jag missat av allt roligt jag varit med om …får väl försöka bli en bättre bloggare i framtiden … ” Ha det ” som de säger på västkusten.. och från öst kusten intet nytt ( än så länge ).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar